Tony Schwensen (AU): C’mon
C’mon-esitys koostuu koko päivän mittaisesta tennisottelusta, jossa Tony Schwensen pelaa itseään vastaan. Itse esityksen muodostavat pallojen syöttämiset, kävely pallon perässä ja pallojen palautus verkon toiselle puolelle. Jokaisen pallon lyönnin jälkeen kuuluu huudahdus ’C’mon’. Tätä liikettä ja keskittymissarjaa toistetaan performanssin päättymiseen asti. ’C’mon’-huuto on peräisin Lleyton Hewittiltä, australialaiselta tennispelaajalta, joka käyttää tätä huutoa itsemotivointiin ja keskittymiseen. Tämänkaltainen kilpailu oman itsen kanssa on myös selvästi läsnä kaikilla urheilusuoritusten tasoilla kansainvälisestä/globaalista tasosta aina alueelliseen/paikalliseen tasoon. Se on ehdottomasti nyt läsnä Väinölänniemen tenniskentällä.
Tony Schwensen (AU)
Vuonna 1970 syntynyt Tony Schwensen on Sydneyssä asuva taiteilija, joka on aktiivisesti luonut nykytaidetta vuodesta 1988 lähtien. Hänellä on ollut säännöllistä näyttelytoimintaa niin kotimaassaan kuin ulkomailla ja hän on ollut mukana luomassa ja johtamassa taiteilijalähtöisiä aloitteita, joihin on liittynyt kansainvälisiä taiteilijavierailuja, näyttelytoimintamahdollisuuksien tarjoamista sekä dokumentaatioarkiston hoitamista.
Viimeisimpiä tai pian valmistuvia hankkeita ovat +Plus Factors, Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne 2006 ja FATWHITESTRAIGHTBALDGUY, Tony Schwensen Videoperformanssi 1999-2005, The Performance Space:ssä Sydneyssä. Schwensen valmistelee parhaillaan visuaalisia taiteita käsittelevää väitöskirjaa Sydneyn yliopistoon (Sydney College of the Arts, University of Sydney). Hän tarkastelee tutkimuksessaan Samuel Beckettin tuotannon vaikutusta ja siitä tehtyjä sovituksia aiempaan ja nykyiseen videoperformanssitaiteeseen.