THE CHURCH OF 4 FLOORS OF WHORES
The Church of 4 FLOOR OF WHORES (FI/DE) on esityksellinen kulkue, joka auttaa meitä pakenemaan hyperkapitalistisen maailmaamme toksisuutta bakkanaalien hengessä.
THE CHURCH on puhdistumisen kavalkaadi, ilokulkue ja luomisen karavaani. Se on palvonnan, vihkimysten, lopetusten ja uusien alkujen paraati. Rituaali ja riitti, joka tapahtuu kolme kertaa yön varjoissa.
Ilman uskomuksia ei ole maailmaa. Me haaveilemme siitä, millainen meidän uskonnollinen yhteisömme, kirkkomme, olisi: miltä se näyttäisi, kuulostaisi, miltä se tuoksuisi. THE CHURCH on leikkiä pyhällä ja epäpyhällä: teos, joka pohtii paikkaamme maailmassa. Se janoaa hetkiä, joissa itse unohtuu. Se on aistillinen ja herkkä paraati puhdistumiseen, pohdiskeluun, leikkiin, sosiaaliseen kokoontumiseen, uudestisyntymiseen, lihallisuuteen, elämään. THE CHURCH kutsuu katsojat osallistumaan paikkasidonnaiseen esitykseen, joka on saanut inspiraationsa muinaisista bakkanaaleista ja antaa yleisölle mahdollisuuden kokea erilaisia rituaaleja ja hurmioitunutta riemua.
Muinaisten bakkanaalien osallistujilla oli jotakin, mihin uskoa. He uskoivat jatkuvaan yhteen tulemiseen, joka on yksi bakkanaalien perustekijöistä. Heidän riittinsä vahvistivat elämää itseään heidän juhlistaessaan dualistisen olotilan muuttumista kohti luonnon ja ajan hahmottamista sykleinä. Pidoissa käännettiin sosiaaliset rakenteet päälaelleen. Sosiaalisesta järjestyksestä vapautumisen kautta bakkanaalien osallistujat oivalsivat rituaaleissaan, että kaikki säännöt, olosuhteet ja hierarkiat ovat pohjimmiltaan ihmisen keksintöjä ja että ne voisivat yhtä hyvin olla aivan erilaisia. Hurmoksen avulla yksilö pystyi irtautumaan itsestään. Tavoitteena oli irtautua painostavien normien rajoitteista. Juhlijat irtautuivat normeista erilaisten keinojen, riittien ja rituaalien avulla ja tekivät kaikkensa päästäkseen yhteyteen Bacchuksen kanssa. He olivat yhteisö (”he”) mutta samanaikaisesti yksilöjä (”minä ja minä ja minä”). Kaikki yhdessä samassa tilassa palvomassa ja tavoittelemassa samaa päämäärää, mutta luultavasti silti hieman yksin.
Tavoitteena on saavuttaa hurmoksellinen tila, jonka kautta juhlijoiden sielut hetkellisesti irtautuvat maallisista kehoista kokoontumaan Baccuksen kanssa ja näin pääsevät näkemään vilauksen siitä, mikä heitä ehkä joskus odottaa tuonpuoleisessa, ikuisuudessa, ja voivat valmistautua tulevaan. Mitä on ikuisuus? Mitä se on meille, heille? Milloin lakkasimme yrittämästä kurkistaa ikuisuuteen?
4 FLOORS OF WHORES tarjoaa tämänhetkiseen hyperkapitalismin, uuskolonialismin ja uusliberalismin ilmapiiriin muutoksen mahdollistavan työkalun, jonka avulla voimme paeta sietämättömän nykymaailman toksisuutta – tai ehkä vain sittenkin petämme itseämme?
Toivotamme sinut tervetulleeksi! Tuo kaikki syntisi, huolesi, totuutesi, unelmasi, surusi, uskomuksesi ja kaikki muut ystäväsi mukaan.
4 FLOORS OF WHORES on helsinkiläinen teatterikollektiivi, jonka jäseniin lukeutuu näyttelijät Emilia Jansson, Astrid Stenberg, Herman Nyby sekä äänisuunnittelija Riku-Pekka Kellokoski. Ryhmän estetiikka ja työskentelytapa koostuu fyysisen teatterin, nykykoreografian, äänitaiteen ja esitystaiteen välisestä dialogista – mukana on myös kerros sensuaalisuutta, huolenpitoa ja riettautta. Ryhmän työskentely perustuu turvallisuuteen, myötätuntoon, queeriyttämiseen, haluun, nautintoon, sensuaalisuuteen ja uteliaisuuteen, mikä taas vaikuttaa ryhmän estetiikkaan. Ryhmän aikaisempiin töihin kuuluu BLANCHE (Uniarts 2019), niXXXavuori: artfilm (Bad House festival 2021) ja niXXXavuori (Teater Viirus & Göteborgs stadsteater 2021).
THE CHURCH OF 4 FLOORS OF WHORES -teos toteutetaan yhteistyössä saksalaisohjaaja Lara Magdalena Tacken kanssa. Tacken teokset liikkuvat paikkasidonnaisuuden, immersiivisyyden ja teatterin maastoissa. Hän luo yksityiskohtaisia ja mielikuvituksellisia hahmoja, joiden kautta hän tutkii ajatuksia luokasta, työstä, sukupuolesta ja arvoista. Hänen aiempiin töihinsä lukeutuu DET ÅBNE HJERTE (esiintyjänä, SIGNA ja Århus Festuge 2019), moratorium (Institutions extended, Berliini 2020), The Garden (Thalia Theater, Hampuri & Körber Studio Junge Regie 2021) ja Erste Stunde (Landestheater Neustrelitz 2022).
THE CHURCH OF 4 FLOORS OF WHORES on osa Kulkue-hanketta. Kulkue on kolmen merkittävän taidefestivaalin yhteistyöhanke. ANTI – Contemporary Art Festival (Kuopio), Hangö Teaterträff (Hanko) ja Baltic Circle -festivaali (Helsinki) toteuttavat poikkeuksellisen laajan kotimaisten yhteistuotantojen sarjan sekä kiertuetoimintaa niiden ympärillä. Hankkeen keskeisenä tavoitteena on edistää festivaalien saavutettavuutta ja pidentää teosten elinkaarta. Hankkeen rahoittaa Suomen kulttuurirahasto.