Neljä esseetä neljästä Live Art –taiteilijasta
Shortlist LIVE! –julkaisu tarjoaa kattavat tekstit tämän vuoden The ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinnon ehdokkaiden urasta ja praktiikasta.
Cuqui Jerez, Dana Michel, Keijaun Thomas ja Mammalian Diving Reflex saivat itse ehdottaa tekijät kirjoittamaan omasta urastaan ja praktiikastaan. Jokainen kirjoittaja vastasi kirjoituskutsuun ”kyllä”. Lopputuloksena on neljä hyvin erilaista taiteilijaesseetä:
Kokeellinen runoilija ja kuraattori Quim Pujol kirjoittaa tarkkapiirtoisen henkilökuvan todellisuushakkerina, ajan ja tilan rakastajattarena sekä aistien lumoojattarena pitämästään Cuqui Jerezistä. Tutkija-esseisti James Oscar leikittelee esseemuodon mahdollisuuksilla ja tarjoaa lukijalle Dana Michelin työstä henkilökohtaisen ja lihaksi muuttuvan tekstin. Oscar käy ikään kuin rönsyilevää keskustelua erilaisten viitteiden, omien katsomiskokemustensa ja kohtaamistensa kanssa, muodostaen voimakkaan kuvan Michelin työn monipolvisuudesta. Henkilökohtainen on myös Broderick Chow:n teksti Mammalian Diving Reflexistä ja sen taiteellisesta johtajasta Darren O’Donnellista – esseen näennäisen kevyt rakenne tekee siitä helposti lähestyttävän taideteoriaa tuntemattomille lukijoille, vaikka kirjoittajana onkin teatteritieteen dosentti. Akateemisuus ja aktivismi värittävät Mammalian Diving Reflexistä kertovan esseen lisäksi myös Keijuan Thomasista kertovaa kirjoitusta. Kirjoittaja ja taideteoreetikko Joshua Chambers-Letson kuvaa tekstissään Thomasin praktiikkaa muutaman esimerkin kautta tavalla, joka herkistää ja osallistaa lukijan Thomasin teemoille – kuten ihonväriin ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuva sorto – samaan tapaan kuin Thomas itse taiteessaan.
Nämä neljä esseetä ovat paitsi katsaus yhden taidepalkinnon ehdokkaisiin vuonna 2019, myös laajempi kuvaus taiteentekijöistä ja taiteen merkityksestä. Neljä keskenään erilaista ehdokasta muistuttavat töidensä kautta, että taide ei aina ole kivaa, kaunista tai päästä katsojaansa helpolla. Samaan aikaan esseet osoittavat taiteen ja yksittäisten taiteilijoiden elämää mullistavan voiman niin suhteessa yksilöön kuin yhteisöihin. Ehdokkaana olevista taiteilijoista välittyy kuva omaehtoisina tekijöinä siten, että omaehtoisuus määrittyy sanana moneen kertaan.
Shortlist LIVE! on myös kokoisensa kannanotto taide-esseistiikan puolesta. Essee voi näyttää monelta, katsoa kohdettaan kaukaa tai kurottaa kirjoittajansa navasta. Katsomispositiostaan huolimatta essee on loistava tapa lähestyä taidetta; se on läsnä oleva tekstilaji, joka muistuttaa taiteen katsomisen subjektiivisuudesta, taiteen tekemisen liikkuvuudesta sekä taiteen aidosta yhteiskunnallisesta muutosvoimasta.
Neljän taiteilijaesseen lisäksi Shortlist LIVE! –julkaisussa on mukana viime vuoden ANTI International Prize for Live Art –palkitun taiteilija Sonya Lindforsin haastattelu sekä vuosina 2014-2018 palkintojuryn sihteerinä toimineen Riikka Stewenin kolumni.
Tämä on ensimmäinen numero vuosittaisten julkaisujen sarjaa, joka on osa Shortlist LIVE! –tapahtumakokonaisuutta. Lehden julkaisevat yhteistyössä ANTI – Contemporary Art Festival sekä Live Art Development Agency (LADA). Tämän numeron on toimittanut Heidi Backström ja ulkonäöstä vastannut Tomi Leppänen.
Julkaisu on myynnissä 2019 ANTI-festivaalilla festivaalikeskuksessa Kuopion kauppatorilla ja Shortlist LIVE! -esitysten yhteydessä.