Etusivu/Uutiset/Latai Taumoepeau voitti vuoden 2022 ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinnon

Latai Taumoepeau voitti vuoden 2022 ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinnon

Latai Taumoepeau (Tonga/Australia) on valittu vuoden 2022 ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinnon voittajaksi lauantaina 17.9. ANTI Prize Party -tapahtumassa Kuopiossa.

Palkinnonsaajaehdokkaina oli joukko kansainvälisesti menestyneitä, loistavia taiteilijoita. Ehdolla olivat River Lin (Taiwan), Zinzi Minott (Iso-Britannia), Liz Rosenfeld (Yhdysvallat/Saksa) ja Latai Taumoepeau (Tonga/Australia).

Maailman ainoa kansainvälinen live art -palkinto jaettiin Kuopiossa 9. kerran. Palkinto on arvoltaan 30 000 euroa, mikä tekee siitä yhden Suomen suurimmista kulttuuripalkinnoista. Palkinnon rahoittaa Saastamoisen Säätiö.

Palkinnonsaajaehdokkaiden koskettavat teokset esitettiin osana Koneen Säätiön tukemaa Shortlist LIVE! -tapahtumakokonaisuutta. Shortlist LIVE! järjestettiin nyt neljättä kertaa ANTI-festivaalin aikana 13.–18.9.2022.

Vuonna 2022 kolmihenkisen palkintoraadin puheenjohtajana toimi kuraattori Robin Deacon (Iso-Britannia), ja sen muut jäsenet olivat dramaturgi Anna Teuwen (Saksa) sekä taiteilija, kuraattori Gabi Ngcobo (Etelä-Afrikka). Kansainvälinen raati tarkasteli ehdokkaiden työtä viimeisten kolmen vuoden ajalta ja koki heidän viimeaikaiset esityksensä Shortlist LIVE! -ohjelmistossa yhdessä muiden yleisöjen kanssa.

Raati kirjoittaa voittajasta:

”Mitä ikiaikaisempi olen, sitä nykyaikaisempaa työni on.”

Tämä Latai Taumoepeaun lause tiivistää kiehtovalla tavalla hänen taiteellista työskentelyään, jossa hän haluaa nostaa esille alkuperäiskansojen tavan ymmärtää tieto ja se mihin tieto perustuu. Raati oli vaikuttunut siitä, kuinka hän käsittelee taiteessaan kysymyksiä kuten ilmastonmuutos ja ikiaikaisista paikoista huolehtiminen.

Eilisiltana Kuopion torilla moni meistä näki Latain teoksen. Se edusti huolellisesti ajateltua kestoon ja menetelmään perustuvaa työtä. Jään siirtäminen torin yhdestä laidasta toiseen, liikkeiden ja siirtämisen tapaa muunnellen, piti sisällään paljon enemmän kuin fyysisen toiston. Latain taiteessa ruumiillinen läsnäolo on alkupiste. Latai kuvaa tätä lähtökohtaansa ”tilan tekemisenä”.

Raati oli erityisen vaikuttunut siitä, kuinka Latain ajattelussa taiteilija voi liikkua hyvin laajalla alueella, mukaan lukien maankäytön ja yhteiskunnallisten kysymysten työstämisen. Kaikissa kohtaamisissa Latain ja hänen taiteensa kanssa vahvistui kuva taiteilijasta, joka vie eteenpäin ainutlaatuista työskentelyään laajentaen sitä aidosti yhä uusiin suuntiin.