Aaria on huuliharppu, jonka ääni on vahvistettu piezoelementtien ja vahvistimien avulla. Tuuliharppu tai aeolinen harppu on ikivanha ”soitin”. Ensimmäinen kuvaus siitä löytyy Athanasius Kircherin teoksista Musurgia Universalis ja Phonurgia Nova vuodelta 1605. Samasta ilmiöstä on kyse puhelinlankojen laulussa, jota saattoi kuunnella tuulisella säällä painamalla korvansa puista puhelinpylvästä vasten. Lue lisää ▸
Franco on tutustunut internetin välityksellä kuopiolaiseen Neiti X:ään, joka tuntee ANTI-festivaalin ja pitää siitä paljon. Neiti X:llä ei ole vielä selkeää käsitystä miksi tämä vuosittainen festivaali järjestetään, mutta hän on siitä innoissaan ja haluaa jollain tavalla osallistua festivaaliin. Lue lisää ▸
Cottanceaun tavoite on asettaa katsoja liikkeeseen. Katsojan liike ON esitys. Hänen liikkeensä luo fiktiota: hänen historiansa kohtaa ”kahden ensimmäisen” esihistorian, niiden, jotka ovat luoneet tietä muille. Liikkuessaan katsoja kohtaa leikkejä rakenteiden tai palasien kanssa, jotka ovat kuin palimpsestejä jään säilömistä paikoista – ihmisen hauraus ja tila kohtaavat.
FrenchMottershead tarjoaa kolme interaktiivista kokemusta paikallisten eksperttien johdolla, jotka opastavat osallistujat tutkimaan suhdettaan luontoon. Kalastus-, suunnistus- ja punontatyöpajojen kautta osallistujat voivat tutustua Karhonsaaren luontoon oman tekemisen kautta. Kukin työpaja järjestetään kolme kertaa, ja työpajaan voi kerrallaan osallistua 15 henkilöä. Työpajoihin voi ilmoittautua etukäteen tai paikan päällä, mikäli vapaita paikkoja löytyy.
Viime aikoina IC-98 on pyrkinyt kartoittamaan (historiallisia) hetkiä, joissa näyttää avautuvan mahdollisuuksien moneus. Tästä moneudesta sukeutuu tai ”sukeutetaan” yleensä yksi polku, joka näyttää vääjäämättömästi johtavan siihen missä nyt olemme. Samalla suuri joukko vaihtoehtoja katoaa, unohtuu tai aktiivisesti unohdetaan. Nykyhetki on kuitenkin osa historiaa, joka ei ole valmis.
Kalahallissa on kahden päivän ajan myynnissä laaja valikoima eri uskontokuntia edustavia muikkuja, mm. buddhalainen muikku, kristitty muikku, taolainen muikku, juutalainen muikku, hindulainen muikku sekä islamilainen muikku. Teos johdataa kalaostoksia tekevät kuopiolaiset uusien ja mutkikkaidenkin kysymysten äärelle. Lue lisää ▸
Muuttolinnut on dokumentaarinen yhteisö- ja videoteos, joka käsittelee globalisaatiota pienen, syrjäisen kaupungin näkökulmasta. Se tutkii muuttoliikkeitä, yksilön suhdetta kotipaikkaansa, nuorten odotuksia ja pelkoja tulevaisuuden suhteen sekä niitä keinoja, joilla tätä tulevaisuutta pyritään suunnittelemaan ja ohjailemaan.
Kultura on kehollinen, kestollinen, prosessinomainen paikkasidonnainen esitys. Sen kysymyksinä ovat kulttuurin perusteet: kehot, ravinto, ympäristö, tilat ja territoriot. Nämä elementit luovat moninaiset hallinnan, omistushalun, rakkauden, väkivallan, avuttomuuden, yhteisöllisyyden tai ilon suhteet. Lue lisää ▸
Joku Kohta Tanssii on taiteellinen konsepti ja sarja taiteilijan kysymyksiä, joiden avulla pohtia yhteiskunnassa olemista ja elämistä taiteen ja tanssin keinoin ensisijaisesti ruumiillisuuden ja kokemuksellisuuden näkökulmista. Liikkeissä/eleissä ja vaatteissa on paljon yhteistä. Ne voivat kiertää tekijältä/käyttäjältä toiselle ja voimme pitää itseämme niiden omistajina. Eleet, liikkeet, vaatteet ja muut ulkoiset merkit ovat osa arjen performanssia ja vuorovaikutusta suhteessa itseemme ja toisiimme.
Sun Wukongin kirjoittama Apinakuningas on kuuluisa klassinen kiinalainen romaani, joka on kirjoitettu noin 400 vuotta sitten. Apinakuningas perustuu tarinaan kuuluistasta kiinalaisesta munkista nimeltä Xuan Zang (602-664). Vuosien koettelemusten jälkeen hän käveli Intiaan, buddhalaisuuden syntypaikkaan, etsimään buddhalaisten pyhää kirjaa sutraa. Palattuaan Kiinaan hän alkoi kääntää kirjaa kiinaksi vaikuttaen näin suuresti buddhalaisuuden kehittymiseen Kiinassa.
Kameleontti-valokuvasarja on teos, jonka kautta Mikonen pyrkii tutkimaan esittävän taiteen ja dokumentaation välistä suhdetta. Se on sarja aktioita ja eleitä, jotka hän toteuttaa festivaalin tämänvuotisissa paikoissa kameran tallentaessa ne. Ne ovat miniperformansseja, joiden yleisönä on kameran takana tallentava silmä. Samalla ne ovat poseerauksia, kameraa varten luotuja kuvia. Ainoastaan dokumentaatiot teoista esitetään varsinaiselle festivaaliyleisölle, jolloin ne dokumentaatioluonteestaan huolimatta nousevat itsenäisen teoksen asemaan.
Enemmän samaa on avaintekijä Oblivian uusimmassa työssä, jossa kehot ja merkitykset moninkertaistuvat. Teos sai ensi-iltansa toukokuussa 2005 Kaapelitehtaalla Helsingissä. ANTI-festivaalilla ryhmä järjestää suoran radiolähetyksen neljälle esiintyjälle, ilmastointiteipille ja cd:lle. Esitystä voi seurata myös paikan päällä. Oblivia on tunnettu minimalistisista töistä, joissa tila ja muoto luovat tarkoituksen.
Performanssitaiteilija Joshua Sofaer improvisoi puolentoista tunnin ajan hahmoja kategorioiden listalta, jotka tietokoneohjelma tuottaa sattumanvaraisesti. Monologikone voi tarjota 24 192 mahdollista muodostelmaa, mutta kukaan ei tiedä mitkä se valitsee! Kone neuvoo esiintyjälle esitettävän hahmon sukupuolen, iän, tunnetilan ja improvisaation sisällön. Se valitsee myös esityksen kielen seuraavasta joukosta: amerikka, arabia, englanti, ranska, saksa, kreikka, hindi, italia, japani, mandariini, venäjä ja espanja. Samoin kuin hahmot, myös kielet ovat näyteltyjä. Lue lisää ▸
Painiminen on kivaa varsinkin tutkailtaessa satunnaisten kulutustekojen vastaan-vastakkain-jännitettä. My Dad’s Strip Club- ryhmän perustaja Ange Taggart on paikalla Kontissa ja toteuttaa anti-kokeiluja, tapaa asiakkaita ja pitää esitelmiä, joiden innoitus on lähtöisin Kontin asiakkaista ja myytävistä tuotteista. Lue lisää ▸
Blackout concert -teokset keskittyvät tarkkaavaisesti kuuntelemaan esiintymispaikoissa olemassa olevia jatkuvia soinnittomia ääniä ja sitä miten ne asteittain sammutetaan. Lopulta saavutetaan suurin mahdollinen hiljaisuuden taso. Näin koemma elämäämme kyllästävien ja ympäröivien äänien kirurgisen dissektion: sattumanvaraisen massan iskuja ja huminoita, jotka täyttävät huoneet joissa koneet käyvät töissä ja kotona. Näiden koneiden ja valojen asteittaisen sammuttamisprosessin aikana koemme kirkkaampien ja selkeämpien äänimaisemien löytämisen, joka kerta pidellen suurempaa hiljaisuuden läsnäoloa. Lue lisää ▸