2004

(avaa uuden välilehden)

ANTI - Contemporary Art Festival

2004

Teokset

Kuinka me reagoimme kaupunkiin tilana? Vaikuttavatko fyysiset rakenteet aistimuksiimme? Matkalle eskapistisen ja ehkäisevän väliin on olemassa ehdotuksen muodossa. Sijaitessaan parkkipaikalla sen tilapäinen ramppirakennelma houkuttelee yleisöä ottamaan kantaa sen mahdolliseen tarkoitukseen – onko se kuvitteellinen kehotus karata? Vai suoja?

Lue lisää ▸

Small, seemly everyday things happen at the guard post during the entire festival. These events are related to the history of the post and its surroundings. They are like situational flashbacks. The audience can follow these micro-processes on their own TV sets once per hour during the whole festival.

Lue lisää ▸

Tänään sanotaan ABC. Kerran aakkoset olivat koivu, pihlaja, saarni ja leppä…

Lue lisää ▸

Teos aktivoi päiväkodin silloin kun tilan varsinaiset käyttäjät eivät ole paikalla. Yökoti muodostuu käytetyistä nukeista, videoprojisoinnista ja äänestä. Video ja ääni ovat performatiivisia ja sidoksissa kyseiseen päiväkotiin. Nuket teoksessa edustavat poissaoloa ja kuvan projisoiminen niiden päälle tuo nukeille konkreettisesti uuden tulkintatason.

Lue lisää ▸

Määrätynkestoisia performansseja, Tilapäisiä installaatioita, Improvisoituja konsertteja. Festivaalin aikana Lemke oli löydettävissä Ukko -laivan kyydistä. Laiva tuli olemaan hänelle tutkimuksen kohde, uteliaisuuden syy, inspiraation lähde, esiintymislava, galleria, konserttisali, tapaamispaikka ja koti.

Laitinen juoksee raudasta tekemällään juoksupyörällä itsensä hikeen ja heittäytyy hikisellä ruumiillaan valokuvapaperin päälle. Hän on aiemmissa töissään käyttänyt kehittämäänsä tekniikkaa, jolla saa hien synnyttämään kuvan valokuvapaperille. Valotus voimakkaalla valolla tekee kehon kuvan näkyväksi. Hikityö päättyy, kun työ nostetaan seinälle.

Purettu Kuopiossa on performatiivinen luento, joka käyttää yliopistoa ympäröiviä jalkakäytäviä, julkisia puistotiloja ja katuja rönsyilevänä, rajattomana liitutauluna.

Lue lisää ▸

Jokainen voi, yksi ihminen kerrallaan, istua pariksi minuutiksi kahden ultr:n esiintyjän seuraan, kun he yrittävät synkronoida toistensa sydänten sykkeet. Yksittäinen katsoja muodostaa siten yhdessä esiintyjien kanssa hetkellisen triptyykin, joka ilmenee tuon uniikin ja intiimin tapahtuman ilmestyvissä ja katoavissa heijastumissa.

Lue lisää ▸

Performanssit: 1. Anti Agressiivinen2. Anti Yököttävä 3. Anti Myrkyllinen 4. Anti Moraaliton

Lue lisää ▸

Caesarin aikaan roomalaiset pitivät leipää poliittisena työvälineenä. Passivoidakseen ihmisiä ja ehkäistäkseen vallankumouksellisuutta, leipää jaettiin köyhille ilmaiseksi valtion järjestämissä sirkuksissa. Niin mikä se olikaan se Caesarin lausahdus? ”Ihmiset haluavat vain leipää ja sirkushuveja.”

Lue lisää ▸

Kisa alkaa maitotuotteiden luota. A-joukkueen 1. juoksija ja B-joukkueen 1. juoksija aloittavat kisan. Kantaen litran maitotölkkiä kumpikin säntää kohti hygieniatuotteita. Oikean käytävän löydettyään he etsivät suihkugeelin, jättävät maidon ja kantavat geelin kumpikin omien joukkueittensa 2. juoksijoille, jotka odottavat käytävän päässä. Sekä A-, että B-joukkueen toiset juoksijat singahtavat hedelmä & vihannes-osastolle. Lue lisää ▸

Tämä teos kertoo elämän ilmestymisestä. Lue lisää ▸

Rönsyliljat (Chlorophytum comosum) ovat nopeakasvuisia viherkasveja. Mutta kuinka nopeita ne oikein ovatkaan? Se selviää rönsyliljojen mäkikilpailussa, johon sinäkin voit osallistua!

Lue lisää ▸

Roolit ja identiteetit voivat ihmisellä vaihtua. Todellisen kaupungin lähtökohtana on ajatus, että koko todellisuuden naamari voi muuttaa muotoaan. Roolipelaajat liikkuvat pelissä etsien todellista Kuopiota historian, kaupunkisuunnittelun ja taidefestivaalien maskien takaa.

Saatuaan selville että leudon sään takia hänen olisi mahdotonta puhaltaa jäätyneitä kuplia syyskuisessa Kuopiossa Dedominici päätti esittää teoreettisen ratkaisun tällaiseen ongelmaan. Lue lisää ▸

“Otama” on virkattu sammakonpoikanen. Se on hyödytön, merkityksetön. Se on vain nuijapäälelu. Otama on Takamiyan aikaansaannos, mutta samaan aikaan se on myös hahmo jonka jokainen voi tehdä. Otaman tekemiseen on vain yksi sääntö: sen täytyy olla virkattu villainen sammakonpoikanen. Jokainen otama on kuitenkin hyvin persoonallinen ja ulkomuodoltaan täysin tekijänsä mielikuvituksen mukainen. Väri, koko, kasvot…kaikki riippuvat tekijästä, joten tuletkin näkemään sammakonpoikasia joilla on korvat (jopa karvaiset sellaiset) tai silmälasit!

Lue lisää ▸